cara-paling-mudah-buat-website-edagang-sendiri-macam-pro

Cara Paling Mudah Buat Website eDagang Sendiri Macam Pro

Website eDagang ialah platform utama untuk pasaran runcit global.

Selain daripada platform beli-belah dalam talian seperti Shopee atau Lazada, pasaran tempatan turut menyumbang kepada peningkatan jumlah itu.

Apatah lagi, membina laman web eDagang untuk produk anda tidak pernah semudah ini! Anda hanya perlu mencari platform eDagang yang sesuai dan anda akan diberikan langkah-langkah mudah.

Platform eCommerce terbaik dan pilihan kami ialah WordPress. Jadi, jika anda tengah fikir untuk menggunakan WordPress, ini ialah panduan supaya anda dapat menjadi salah satu top laman web eDagang!


Adakah WordPress bagus untuk eCommerce?

Kira-kira 1/4 laman web menggunakan WordPress sebagai sistem pengurusan content mereka. Bukan sahaja ia mesra pengguna, tapi terdapat begitu banyak plugins untuk fungsi tambahan.

Pada asasnya, WordPress sudah mempunyai banyak tema kedai dalam talian yang boleh anda pilih. Ia juga menawarkan plugin dari paparan produk hingga ke pembayaran.

Jadi untuk menjawab soalan anda, WordPress sangat berguna untuk membuat kedai eDagang. Mari kita mulakan dengan cara membuat tapak eCommerce menggunakan WordPress.


cara-paling-mudah-buat-website-edagang-sendiri-macam-pro

Bagaimana untuk membuat kedai online dengan WordPress?

  1. Pilih Nama Domain
  2. Pilih Penyedia Hosting
  3. Pilih Plugin eCommerce
  4. Pasang Woocommerce
  5. Sediakan Halaman Produk
  6. Masukkan ke dalam Payment Gateway

Step 1: Pilih Nama Domain

Langkah pertama dalam menyediakan kedai eDagang WordPress ialah memilih nama domain. Ini akan menjadi alamat laman web anda pada masa hadapan. Untuk mengakses laman web, taip nama domain ke dalam address bar browser anda.

Walaupun WordPress adalah percuma, anda perlu membayar untuk nama domain anda, bermula pada RM50 setahun. Ini sangat berbaloi kerana mempunyai nama domain anda sendiri (namaperniagaananda.com) nampak lebih profesional daripada nama domain percuma pada nama orang lain (namaperniagaananda.domainlain.com).

Step 2: Pilih Penyedia Hosting Website eDagang

Anda juga memerlukan perkhidmatan hosting untuk host laman web anda di Internet, juga dikenali sebagai Hosting Provider.

Jika anda memilih penyedia hosting khas, anda boleh yakin bahawa laman web anda akan load dengan cepat dan tidak akan offline lama.

Selain itu, anda boleh memilih antara hos kongsi dan khusus (shared and dedicated host). Hos kongsi meletakkan laman web anda pada server yang sama seperti beberapa tapak web lain, yang lebih murah tetapi anda akan mempunyai kurang kawalan ke atas laman web anda dan mungkin kurang storage dan bandwidth.

Sebaliknya, hos khusus lebih mahal tetapi memberikan anda keseluruhan server khusus untuk laman web anda, serta banyak kawalan, storage dan bandwidth.

Setelah anda ada domain dan hosting, anda boleh memasang WordPress dalam salah satu di bawah:

Pemasangan satu klik

Dengan pemasangan satu klik, anda akan mendaftarkan nama domain anda dan laman WordPress anda dihoskan oleh provider yang sama. Walau bagaimanapun, hos anda seharusnya boleh menyokong PHP 7, MySQL 5.6+ atau MariaDB 10.0+ dan HTTPS, menurut WordPress.

Anda juga boleh menggunakan penyedia hosting yang diluluskan WordPress untuk memudahkan pemasangan dan memastikan server pilihan anda disokong. Pressable, BlueHost, Dreamhost dan Flywheel serta SiteGround semuanya disyorkan oleh WordPress.

Pemasangan manual

Dengan pilihan manual, anda menyediakan server secara manual, kemudian memasang dan mengkonfigurasi platform WordPress. Anda juga memerlukan client FTP, pangkalan dataoleh cPanel atau phpMyAdmin, dan akses kepada server web anda.

Jadi, hanya pengguna pakar yang harus menggunakan ciri ini. Jangan risau, WordPress menyediakan banyak bantuan untuk first-timers.

Step 3: Pilih Plugin eCommerce

Cara anda menjual produk secara terus dari laman web eCommerce WordPress anda akan membezakannya daripada laman web WordPress biasa. Anda perlu memasang plugin eDagang untuk memberikan keupayaan eCommerce ke website anda.

Semenjak Automattic memperoleh WooCommerce dua tahun lalu, ia telah berkembang daripada plugin eCommerce mudah kepada platform penuh dengan sistem pluginnya sendiri. Ia merupakan platform fleksibel yang memberikan anda kawalan sepenuhnya ke atas kedai WooCommerce anda.

Selain itu, WooCommerce WordPress digunakan oleh kira-kira 30% daripada semua syarikat online. Contoh perniagaan tempatan yang menggunakannya termasuk Kantan Food dan Three Sisters.

Selain itu, WooCommerce dilengkapi dengan bahagian backend eCommerce untuk anda membuat dan mengatur halaman produk, serta shopping cart dan pembayaran.

Walaupun ia percuma untuk digunakan, anda boleh upgrade keupayaannya dengan pelbagai plugin premium. Extension boleh melakukan segala-galanya seperti menyediakan pengesyoran AI-driven, menghalakan pelanggan pada halaman pendaratan produk dan menghasilkan kumpulan yang dirancang dan promosi harian.

cara-paling-mudah-buat-website-edagang-sendiri-macam-pro

Step 4: Pasang Woocommerce

Kini tiba masanya untuk memasang plugin eDagang melalui bahagian backend WordPress untuk website WordPress anda. Jika anda telah memilih WooCommerce, berikut ialah langkah-langkahnya:

    • Pergi ke dashboard WordPress anda dan log masuk.
    • Pergi ke bahagian Plugin pada sidebar dan pilih “Add New”
    • Taip “WooCommerce” ke dalam medan carian dan tekan Enter.
    • Pada WooCommerce oleh WooThemes, klik “Install Now”

Jika anda masih mencari penyedia hosting, jom mulakan projek dengan eDesign.my. Kami menyediakan design laman web eCommerce WordPress semua-dalam-satu dan pakej persediaan pembangunan laman web e-Dagang termasuk nama domain, WordPress dengan WooCommerce dan sijil SSL untuk memastikan kedai dalam talian anda selamat.

Nak tips untuk tingkatkan konversi (conversion rate)? Baca 6 Simple Ways to Effectively Increase Your Website Conversion Rate.

Step 5: Sediakan Halaman Produk

Setelah plugin anda dipasang, anda boleh menambah produk dan halaman produk. Kami akan membincangkan proses untuk mencapai ini dalam WooCommerce.

Setiap produk yang anda tambah mestilah sekurang-kurangnya mempunyai ciri-ciri berikut:

    • Gambar Produk
    • Nama Produk
    • Harga Produk
    • Tentang Produk

Mula-mula, pergi ke panel admin WordPress anda dan klik “Products” di sidebar, kemudian “Add Product”. Tidak kira produk fizikal atau maya, anda boleh gunakan WooCommerce untuk kedua-duanya!

Step 6: Payment Gateway untuk Laman Web e-Dagang

Pembayaran ialah langkah terakhir dalam mana-mana persediaan eCommerce WordPress, sama seperti dalam proses membeli-belah, online dan offline. Pelanggan mesti boleh membuat pembayaran yang selamat di website eDagang anda.

Payment Gateway berfungsi sebagai orang tengah antara anda dan pelanggan yang mengendalikan sebahagian besar penyelesaian cart beli-belah dan transaksi kewangan runcit online. Kami mengesyorkan menggunakan SenangPay untuk pembayaran yang lebih mudah.

Apabila pelanggan menyelesaikan transaksi di kedai online anda, mereka dibawa ke laman web pembayaran untuk memberikan maklumat kewangan atau log masuk ke akaun mereka.

Wang akan dipindahkan dengan selamat daripada pelanggan ke Payment Gateway, yang kemudiannya mendepositkan jumlah ke dalam akaun pembeli.

Syukurlah, WooCommerce menyokong pelbagai platform pembayaran tambahan. Pemasangannya semudah pergi ke kawasan Payment Gateways di WooCommerce Extensions dan memilih gerbang yang anda mahukan.

Anda juga boleh memilih antara gerbang pembayaran yang percuma atau perlukan bayaran.

Namun, anda memerlukan sijil SSL untuk menggunakan sebahagian besar keupayaan Payment Gateway. Ini melindungi semua urus niaga, dan pemindahan maklumat kewangan, antara anda dan pelanggan daripada penggodam.

Untuk kos, syarikat hosting anda biasanya boleh menawarkan sijil SSL yang diperakui oleh Kerajaan Malaysia.


cara-paling-mudah-buat-website-edagang-sendiri-macam-pro

Bina Website eDagang yang Terbaik untuk Perniagaan Anda

Daripada mengambil risiko gagal atau mengambil masa terlalu lama untuk memikirkannya, kami merupakan syarikat pembangunan e-Dagang yang boleh membantu anda mencapai CRO tertinggi yang mungkin.

Isikan borang di bawah dan kami akan memberikan anda sebut harga secepat mungkin!

Drop us a message by filling in the simple form below.

A comprehensive quote will be sent straight to you within 24 hours.

DISCLAIMER

This article is for informational and educational purposes only and does not constitute legal or professional advice. Although we strive to provide accurate general information, the information presented here is not a substitute for any kind of professional advice, and you should not rely solely on this information. Please opt for a one-to-one consultation with us or a relevant professional for your specific concerns regarding the business solutions in Malaysia before making any decisions.